Băbăieți! (chiar mă adresez în principal băieților pentru că povestea pe care v-o spun acum interesează, în principal, partea masculină) Niciodată, dar NICIODATĂ să nu apelați la serviciile de reparații pe care le oferă Depanero sau Repanero cum le zic eu. Pentru cei care nu știu, Depanero e service-ul ăla care acum câțiva ani se lăuda prin spoturi la TV că repară tot ce bagi în priză. Ăia pe care-i chemai să-ți rezolve electro-problemele, după cum zicea (aproximativ) reclama.
Să vă explic de ce vă sfătuiesc cu atâta căldură să evitați pe cât posibil să ajungeți la mâna acestui service:
Acum vreo lună și câteva zile am primit de la un client o consolă PS4 Pro defectă. Am trimis-o la stimabilii de la Depanero pentru reparație. Nu era mare lucru. Se încălzea după câteva ore de joc continuu și se închidea. Probabil avea mare nevoie de o curățare de praf și de un schimb de pastă termică la procesor. Probabil. Nu e treaba mea să pun diagnostic, e doar o presupunere.
Doar 15 zile mai târziu am primit un e-mail care a ajuns la mine după ce a traversat întreaga Galaxie și s-a perindat pe la cel puțin 3-4 persoane înainte să ajungă la mine (deși e-mailul meu era pe fișa de trimitere pe care le-am pus-o în pachet), în care mă anunțau cu mare regret că nu vor putea să repare minunata consolă din cauză că a ajuns la ei INCOMPLETĂ. Lipseau din pachet cablul HDMI, cablul USB (pentru încărcarea controllerului) și căștile.
Vă dați seama? Săracii n-aveau în ditamai hangarul un cablu HDMI ca să conecteze minunăția de consolă la un TV, n-aveau un cablu USB să încarce puțin controllerul și n-o puteau repara pentru că n-aveau căștile, frate! Cum dracu să repari o consolă dacă nu ai în pachet căștile? Pentru că, nu-i așa, căștile alea sunt foarte importante în procesul de reparație.
Îmi ofereau, totuși, o alternativă. Puteau trimite consola în Polonia la service-ul importatorului consolei respective pentru că au auzit ei că băieții ăia din Polonia se pricep să repare console chiar dacă n-au în cutie cablurile extrem de importante în acest proces. (Ceea ce au și făcut).
Continuarea poveștii n-are relevanță pentru mesajul pe care vreau să-l transmit, dar să știți că azi, la peste o lună de când le-am dat „acordul clientului” să trimită consola în Polonia la băieții ăia mai pricepuți decât ei, clientul meu încă nu se joacă pe consolă și aștept dintr-un moment în altul reclamația lui (pe bună dreptate).
În concluzie treaba e foarte simplă. O nemernicie de unitate service de doi bani își permite să-și bată joc de clienți după bunul plac doar pentru că se simt acoperiți de niște termeni și condiții din certificatul de garanție. În ciuda faptului că nicio lege care reglementează comerțul și garanțiile nu specifică în mod CONCRET că la trimiterea în service a produselor este obligatoriu să predai și accesoriile, ei se ascund după un articol din certificat care prevede (citez aproximativ) că produsul trebuie să fie predat complet, în ambalajul original (beax! minciună) și cu toate accesoriile cu care acesta a fost livrat. Ei nu cunosc, însă, articolul 22, al 1 din Legea 449/2003 (aia care protejează drepturile consumatorului) care spune cam așa: Clauzele contractuale sau înțelegerile încheiate între vânzător și consumator înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de consumator și comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevăzute de prezenta lege, sunt nule de drept.
În traducere simplă, dacă cineva scrie în certificatul de garanție că neprezentarea accesoriilor în momentul reclamației duce la anularea garanției, încalcă legea de mai sus și și-o poate lua grav de tot dacă domnul client nu-i chiar atât de prostovan și-și cunoaște drepturile. Unde mai pui că, dacă stăm așa, puțin strâmb și judecăm drept, realizăm că accesoriile alea lipsă despre care ziceau băieții ăștia deștepți în cap de la Depanero, sunt considerate consumabile și produsul poate funcționa la fel de bine și fără ajutorul lor.
De aceea, băbăieți, vă spun clar și tare: Dacă vreodată aveți probleme cu produsele achiziționate și trebuie să le trimiteți la service-ul Depanero, mai bine lipsiți-vă. Sau, nu. Nu vă lipsiți! Căutați-vă coaiele și urcați-vă călare pe ei în secunda în care simțiți că vor să vă facă greutăți. Drepturile voastre sunt protejate în România și nimeni nu poate să se joace cu produsele și cu timpul vostru. Informați-vă! Asigurați-vă că vă înțelegeți pe deplin drepturile și obligațiile și nu lăsați niște oameni care n-au nicio treabă cu profesionalismul să-și bată joc de voi. Pe site-ul ANPC găsiți cu foarte mare ușurință toate informațiile de care aveți nevoie ca să fiți siguri că nu sunteți păcăliți.
Eu sunt Costică. Treaba mea este să mă asigur că atunci când este cazul, produsele clienților mei ajung la timp în centrele service autorizate de către producători/distribuitori și se întorc la ei în cel mai scurt timp posibil, în condiții perfecte de utilizare. De aceea, de-a lungul timpului am dezvoltat relații cu foarte multe centre service, dar și cu furnizorii noștri cu scopul de a asigura servicii cat mai bune oamenilor care-și cumpără electronicele/electrocasnicele de la noi. Din aceste motive știu un lucru sau două despre legile care protejează clienții, garanții, condiții de utilizare, soluționări și multe alte chestii interesante care se întâmplă zi de zi dincolo de rafturile magazinelor din România. Dacă ai o problemă cu un produs, dacă ți se pare că ți s-au încălcat drepturile, nu ezita să mă întrebi. Te voi îndruma cu mare drag spre soluționarea cea mai corectă a problemei pe care o întâmpini.