Când vreau să te-ajut, ajută-mă s-o fac…
Când vreau să te-ajut, ajută-mă s-o fac…

Când vreau să te-ajut, ajută-mă s-o fac…

La schimbul de ture, în magazinul nostru se face, de obicei, o mică adunare a tuturor angajaților pentru a discuta problemele și pentru a se trasa sarcinile pe ziua în curs pentru cei care vin la muncă după amiază.

Într-una din acele zile, după tradiție, pe la ora 2 după masă, toți eram grămadă la unul din punctele de vânzare. Care pe la un calculator, care pe lângă, povestind ce-am mai făcut în week-end, care cu o telecomandă în mână, butonând un televizor nou venit în magazin, fiecare cu treaba lui, cum s-ar zice.

La un moment dat, de nicăieri, apare un client rătăcit. După câteva secunde în care a ezitat să pună întrebări, îmi îndrept privirea spre el și respectuos îl salut, întrebându-l apoi dacă are nevoie de ajutor.

-„Spuneți-mi, vă rog, huse pentru Ipad Mini aveți?

Din scurtul ghid pentru vânzător pe care îl studiasem cu atenție și din diferitele cursuri pe care le urmasem de când sunt angajat al companiei știu un lucru și bun. Nu este suficient să îi spui omului unde poate să găsească un produs. Nu îi arăți direcția în care să caute ci mergi cu el la raft și îl ajuți să găsească. Indiferent dacă este vorba de un laptop de 5000 de lei sau de o husă pentru tabletă de 20 de lei. Așa că îmi iau în serios meseria de asistent vânzări și….

-„Nu sunt sigur. Dar haideti la raft să căutăm și vedem ce găsim pentru dumneavoastră.”(un răspuns mai mult decât mulțumitor și corect).

Mă așteptam ca omul să mă urmeze bucuros că a găsit un angajat care chiar era dispus să îl ajute, să-l facă să se simtă bine daaaar nu mică mi-a fost mirarea când…

-„Știți ce, duce-ți-vă dumneavoastră și căutați. Eu mai am de făcut ceva și când mă întorc îmi spuneți dacă ați găsit…”

Păi bine, măi, clientule drag! Dacă eu, angajat, pus la dispoziția ta, îți ofer asistența mea și doresc să te ajut să-ți cauți husa potrivită pentru tableta, tu așa-mi mulțumești? Am trecut prin zeci de magazine și la fiecare în parte, la o întrebare de același gen am primit un singur răspuns: „Mergeți și căutați acolo. Ăla e raftul cu  produsele X” .

Bineînțeles că răspunsul individului a stârnit un val de râsete între colegi, chiar și șeful meu a schițat un zâmbet și a făcut un comentariu la adresa atitudinii clientului respectiv. Bineînțeles că dacă am văzut acea lipsă de interes din partea lui am decis să nu mă obosesc nici eu să merg să-i caut la raft, bineînțeles că atunci când s-a întors după jumătate de oră, cu coșul la fel de gol ca atunci când trecuse pe la noi să întrebe de acea husă, răspunsul meu a fost…

-„Nu am găsit, îmi pare rău. „

Știu că nu a fost cea mai bună purtare, știu că ar fi trebuit să caut o husă și să i-o arăt DAR când mergi la cumpărături, tu, clientule, înseamnă că ești interesat de ceva. Și dacă tu nu îți dai interesul când dai banii pe ceva, de ce m-ar interesa pe mine? Eu am fost acolo ca să te ajut să îți găsești husa potrivită. Asta însemna că mergeam împreună la raft, îți arătam ce am pe stoc, îți spuneam câte ceva despre fiecare, probam câteva modele care îți plăceau și alegeai produsul cel mai potrivit. Asta e vânzarea, ăsta e respectul angajatului față de munca lui și față de client, ăsta e modul în care trebuie să decurgă totul. Dar când tu ai impresia că poți să-ți faci liniștit cumpărăturile știind ca un prost e acolo să-ți pună pe tavă o husă fără ca tu s-o fi văzut deja, s-o fi testat, să fi văzut și ce alte variante mai aveai, mai bine nu cumpăra nimic.

După asta am mers la raft și am văzut că într-adevăr nu aveam nicio husă pentru Ipad mini pe stoc.

Ca sfat, pe viitor pentru voi, potențialii clienți…atunci când întâlniți un angajat care chiar vă acordă atenție și vă face să vă simțiți bine și importanți într-un magazin, nu-l umiliți. Nu-l tratați ca pe un sclav. Lăsați-l să-și facă datoria și să vă ajute. Ajutați-l să vă ajute! Nu este suficient să spuneți ce produs vreți. Este foarte important pentru un vânzător să primească un feedback de la voi. Lăsați-l să vă arate, să vă intrebe, să vă testeze. Doar așa o să plecați din magazin cu un produs care să vă fie pe plac, să se potrivească cât mai bine nevoilor voastre.

Un comentariu

  1. Pingback:Nr.28 Interviu cu Constantin Târnoveanu - Comentator Amator

Lasă un răspuns