Recent am văzut pe Facebook o postare a unei prietene în care apărea o fotografie a unui afiș dintr-un spital în care oamenii erau îndemnați să nu mai agreseze cadrele medicale. Bineînțeles, povestea era despre niște oameni ai spitalelor care meritau aruncați în gol de la ultimul etaj al celei mai înalte clădiri din lume. Oameni care au uitat Jurământul lui Hipocrate.
Cu ocazia asta mi-am amintit de cea mai traumatizantă situație în care m-am aflat vreodată de când lucrez ca asistent vânzări. O situație care nu doar că m-a pus pe gânduri, dar pe loc, îmi venea să plâng.
El, clientul, un om la patruzeci de ani, s-a prezentat la biroul Recepție Clienți cu un televizor spunând că vrea să-l returneze. Depășise perioada de 48 de ore în care putea renunța la el și fetele de la Recepție îi spuseseră deja asta. Când am ajuns acolo și i-am întâlnit privirea am citit groază și disperare în ochii lui. Așa că l-am întrebat ce pățise și de ce vrea să returneze televizorul. Omul a izbucnit în lacrimi și mi-a povestit că îl avea pe tatăl său într-un spital din Iași, pregătit pentru operație. Dar medicul care trebuia să efectueze intervenția nu voia să facă nimic până nu primea „dreptul„. Încercase cu bani, dar domn’ doctor i-a replicat tăios că banii sunt „murdari” și nu primește. Însă i-a spus că trebuie să-i cumpere băiatului un televizor nou. Și a plecat. Omul meu a înțeles aluzia și a venit pușcă la Carrefour să cumpere „cele trebuincioase pentru operație”. Găsise un tv în promoție la 899,90 Lei și era destul de încrezător că va fi deajun pentru ca medicul să intre în sala de operație cu tatăl său. Dar NU!
Când s-a prezentat la spital cu televizorul în portbagaj, medicul a coborât în parcare să vadă cadoul pe care-l va primi odorul de fecioraș. Dar când a văzut ce-i adusese omul, s-a uitat cu ură la el și i-a spus că la el nu se vine cu gunoaie. Că la el fără un LED SMART, FullHD n-are ce căuta și că va amâna operația programată pe ziua respectivă până la noi ordine. Ca fapt divers, televizorul cumpărat era un LCD LG, model 32CS460. model apărut chiar în anul în care omul îl cumpărase. A fost nevoit, deci să se întoarcă la magazin și să solicite returnarea produsului pentru a cumpăra unul după cerințele medicului.
Regulamentul magazinului specifică foarte clar că orice retur se poate efectua în maxim 48 de ore de la achiziție. Însă, când am auzit povestea m-am cutremurat. Așa că am aprobat returul omului mințindu-mi șeful că vânzarea era în cele 48 de ore și m-am dus în magazin cu clientul să-i aleg un televizor care respecta cerințele monstrului în halat alb.Am găsit un televizor care să se potrivească pretențiilor și l-am vândut. Vă jur cu mâna pe inimă că mă rugam la toți sfinții, ca televizorul să se strice după ce îl opera pe tatăl clientului. Speram din inimă să se întâmple ceva rău. Să-l spargă, să-l lovească, să-i ia foc, orice accident care ducea la anularea garanției ca să nu se poată bucura animalul de șpagă.
Știam de medici care refuză operațiile dacă nu au buzunarul plin. Cunoșteam și atunci cazuri de oameni corupți, oameni fără scrupule care nu se gândesc decât la binele lor. Dar situația asta îmi pusese capac. Om bolnav, în pericol de moarte și tu, cretin ratat te împiedici de niște detalii tehnice la un televizor?
L-am rugat pe om să-mi spună numele medicului. I-am spus că aveam de gând să-i fac cazul public. Dar mi-a spus că îl are pe tatăl său la mâna monstrului că depinde de el și nu-și poate permite să facă nimic până nu-și vede tatăl bine, sănătos, acasă. Așa că a refuzat să-mi dezvăluie identitatea criminalului. Omul a plecat spre spital cu speranța că nu va mai fi refuzat și de data asta și că, în sfârșit, tatăl său va beneficia de serviciul pe care îl merita.
Domnilor medici, cum puteți fi atât de inumani? Cum puteți să vă bateți joc în halul ăsta de pacienți? Cum puteți pune mai presus mofturile și lăcomiile în fața bolnavilor pe care ați jurat să îi faceți bine cu orice preț? De ce faceți de râs breasla medicilor? Eu nu pot decât să sper că într-o zi roata se va întoarce și veți simți pe pielea voastră umilința clientului meu care a venit în lacrimi la mine în magazin, fiind în stare să se pună în genunchi în fața mea ca să-l ajut să-și facă tatăl bine!
Știu că există și medici buni care își fac treaba așa cum trebuie, care nu cer și nu primesc, care se zbat pentru pacienți, care le dau numărul personal de telefon și le cer să sune la orice oră din zi și din noapte în cazul în care intervin complicații după operație. Voi de ce nu puteți fi ca ei? Voi de ce trebuie să ieșiți în față și să vă bateți joc?
*sursa imagine: http://www.lg.com/uk/tvs/lg-32CS460-lcd-tv
Eu cred ca medicul are perfecta dreptate. Nu poti intra in operatie cu gandul la cele necesare traiului. Ma gandesc, oare unde era pacientul si rudele lui cand au votat cu Iliescu in 90 ca sa nu ne vindem tara? Unde era pacientul si rudele lui in 2010 cand s-au luat masurile de austeritate si taierile de salarii care i-au afectat si pe medici? Unde erau aceste asa zise victime ale sistemului la referendum? Unde erau in toamna cand a fost tragedia de la Colectiv?
Eu cred ca erau bine mersi acasa si se simteau bine si se amuzau copios pe seama celor care protestau, considerandu-se poate de drapta sau poate de stanga, dar cu siguranta se considerau cei mai destepti.
Prin neparticipare la viata cetatii au consimtit si au girat sistemul prezent din Romania. Daca au facut-o sa se conformeze si sa nu se mai planga cand sunt loviti de acelasi sistem girat si ales de ei.
De cate ori au avut ocazia sa schimbe sistemul au considerat ca e mai bine sa stea acasa, acum sa plateasca.
Desi inteleg ce spui si te inteleg, un medic nu are dreptul sa decida viata unui pacient. Nu are voie sa ceara rasplata pentru lucrul pentru care este platit.