Zbori des cu avionul? Ce te face să alegi low cost? Ce te face să nu?
Zbori des cu avionul? Ce te face să alegi low cost? Ce te face să nu?

Zbori des cu avionul? Ce te face să alegi low cost? Ce te face să nu?

     Zilele trecute, pe când dădeam scroll leneș prin noutățile de pe Facebook, pe unul din grupurile din care fac parte mi-au picat ochii pe o discuție destul de aprinsă despre bagajele pe care le luăm cu noi atunci când călătorim cu avionul, cu companiile low cost. Pe scurt, cineva se plângea că pe un aeroport din România, angajații unei astfel de companii i-au creat greutăți la îmbarcare din cauza bagajului care era, în mod normal, de mână, dar pentru câțiva milimetri în plus, a fost nevoit să plătească acea taxă de ultim moment pentru bagajul de cală. La polul opus, angajații aceleiași companii, dar de această dată, de pe un aeroport european, pentru aceeași problemă au găsit altfel de soluții pentru călători și s-au asigurat că evită costurile suplimentare.

Povestea e mult mai stufoasă și nu stau s-o dezbat pentru că n-am fost acolo să văd cu ochii mei ce s-a întamplat, iar atâta timp cât n-am auzit și cealaltă versiune a poveștii nu-mi pot face o idee corectă.

     Însă discuția aia m-a făcut să mă gândesc  dacă merită cu adevărat să apelăm la serviciile oferite de companiile low cost atunci când vrem să călătorim. N-am foarte multă experiență cu avionul, singura dată când am călătorit, a fost un drum „special”, un mini-tur al României organizat de un post de radio de la noi în care ne-am adunat vreo 100 de fani, câțiva jurnaliști și Puya, care a susținut un „concert” în avion ajutat de un casetofon. Cam la asta se reduce expertiza mea atunci când vorbesc despre zbor. Și la două-trei rezervări făcute pentru maică-mea, care, la aproape 60 de ani a călătorit pe calea aerului mai mult decât am făcut-o eu. :))

     Pentru un om normal, sarac, așa cum mă consider eu, un zbor cu o companie low cost are putea să pară ideal. Adică, să fim sinceri. Când vezi peste tot, pe Facebook, în e-mail, aero-hard-4-roti-plane-1-768x768în mesagerie și prin toate locurile în care nu te-aștepti reclamele alea cu zboruri la 5 Euro spre destinații destul de atractive, zici că l-ai apucat pe Dumnezeu de un picior. Și te ții bine de el până când ajungi pe site-ul companiei aeriene sau al agenției care a băgat oferta și vezi că nu-i chiar așa. Da, dacă plănuiești să faci un city break de unul singur sau în 2 și toate lucrurile de care ai nevoie îți încap într-un rucsac sau într-o geantă 55x40x20, s-ar putea să ai baftă de-un bilet ieftin. Dar dacă plănuiești o vacanță prelungită, atunci pregătește-te să scoți din buzunar o sumă muult mai mare decât ăia 5 euro pe care i-ai văzut în reclamă pentru că, ai ghicit, bagajul la cală costă uneori cât 10 drumuri ” la ofertă”.

     Da, e adevărat că uneori prinzi low cost la prețuri mult sub ce ai plăti la autocare sau la tren. Și asta combinată cu durata extrem de scurtă a timpului de zbor, pare a fi rețeta perfectă pentru o deplasare. Dar când călătorești cu o astfel de companie, sper că o să iei în calcul potențialele întârzieri pe care companiile low cost „obișnuiesc” să le aibă. Dacă trebuie să ajungi din punctul A în punctul B, nu e mare baiul, dar dacă trebuie să ajungi din A în C cu escală în B atunci gândește-te de două ori, pentru că dacă apare întârzierea de care-ți spuneam mai devreme și nu ajungi în B la ora stabilită, s-ar putea să-ți dai peste cap tot planul.

     Cea mai discutată problemă atunci când vine vorba de companiile aeriene low cost,bagaj copii cel puțin în România, este aceea a bagajului. La modul cel mai serios vă spun, acum o lună, un prieten de-al meu căuta de zor pe internet trolere copii doar ca să fie sigur că nu are surprize cu bagajul la avion. Aparent, românii au nevoie de bagaj mult când călătoresc și atunci când o companie stabilește niște regului care nu sunt în astentimentul clienților, cearta-i gata. Vă ziceam mai sus de discuția de pe grupul ăla din care fac parte. Treaba a fost cam așa. La plecarea de pe Aeroportul din Iași, pentru un bagaj care depășea cu câțiva milimetri  dimensiunile unui bagaj de mână, omul a fost obligat să plătească o sumă imensă de bani pentru mutarea la cală. La întoarcerea acasă, cu aceeași companie, dar de data asta pe Aeroportul din Munchen, angajații aceleiași companii i-au permis să-și pună același bagaj la cală, dar fără să plătească o taxă suplimentară. De aici a pornit nemulțumirea omului. Cum se poate ca, la aceeași companie aeriană, regulile să fie diferite de la o țară la alta, de la un aeroport la altul.

Mă gândesc că una din cauzele pentru care se întâmplă asemenea situații este și slaba pregătire a personalului. Și, pe lângă asta, probabil și un număr redus de oameni care să se ocupe de confortul călătorilor. În general, când oferi servicii ieftine, te gândești că oamenii nu ar avea prea multe motive să ridice pretenții. În România, din păcate, cam așa este.  Când îți dă omul cartofi la 1 leu kilu’, ridici din sprânceană dacă din kilu’ ăla jumătate-s stricați. Dar piețarul care ți-a dat „pomana” mereu o să-ți spună: „La banii ăștia ce vrei? Ăia buni sunt 4 lei„. Nu e o gândire corectă, dar aparent așa funcționează.

     Un alt aspect destul de frustrant este schimbarea bruscă a politicii companiilor. Când i-am făcut prima rezervare maică-mii la avion, prinsesem, cumva, în prețul biletului și costul unui bagaj de cală de maxim 32 de kilograme. La întors, după câteva luni, surpriză! La prețul biletului se adăuga cel al bagajului de cală. Fapt ce mi-a ridicat factura cu câțiva bani buni.

     În general, prețurile biletelor la companiile aeriene low cost sunt imbatabile. Asta e clar! Nimeni nu poate să contrazică afirmația asta. Dar când vine vorba de alte costuri neprevăzute, s-ar putea să observi ca un drum cu low cost te ajunge mai mult decât unul normal. Să dau un exemplu: Ultima rezervare pe care am făcut-o pentru maică-mea, a fost cu peripeții. Din neatenție în loc să-i rezerv și să plătesc un drum Munchen-Iași, am făcut exact invers. Mi-am dat seama de eroare la nici 30 de secunde după ce am dat drumul plății, dar ce să vezi… era deja prea târziu. Am încercat inițial să rezolv telefonic. Ați văzut ce tarife astronomice au call-center-urile unei companii aeriene? Mă simțeam de parcă sunam pe Lună. Când într-un final am reușit să discut cu ei, surpriză! Costul schimbării biletului era aproape dublu față de ce plătisem cu câteva minute mai devreme. Deci: bilet ieftin, taxe de schimbare bilet colosale. Vă spun sincer, mai ieftin am ieșit cumpărând un alt bilet, de data asta corect. Ulterior mi-am recuperat o parte din bani, dar nu pe toți pentru că… ce să vezi… nu se putea.

trolere-55-ro-89-lei-2

     Într-un final, ideea de cursă cu avionul low cost este una foarte bună. Dă oamenilor șansa să se deplaseze pe distanțe mari la prețuri decente. Însă eu cred că astfel de curse se adresează oamenilor din anumite categorii: cei care nu călătoresc cu bagaj, cei care nu sunt condiționați de alte legături în timpul călătoriei și cei care nu au nevoie decât să fie duși din punctul A în punctul B fără prea multe pretenții. Pentru ei, un mic sfat: când vă programați o călătorie, asigurați-vă că știți cu exactitate ce tip de bagaj aveți inclus în costuri și cumpărați-vă geanta sau trolerul potrivit biletului achiziționat. Puteți s- o faceți intrând pe Travelkit.ro. Oamenilor care nu fac parte din categoriile astea, cu căldură le recomand să se orietenze spre companiile aeriene mari.

 

Acest articol este pentru proba nr 3 din SuperBlog 2019, probă sponsorizată de

Travelkit.ro

 

travelkit-logo-500px-300x300

 

 

Un comentariu

  1. Pingback:Proba 3. Zborurile low-cost: Like or Hate?

Lasă un răspuns